logoKort historisch overzicht van Route 66

Kort historisch overzicht van Route 66

1925
Op het allerlaatste moment was er een hernummering van onze weg van 60 naar het mythische nummer 66.
1926
U.S. Highway 66 (beter gekend als Route 66) werd, samen met het merendeel van de andere U.S. Highways, geboren op 11 november 1926. Route 66 verbond de havensteden Chicago en Los Angeles over een afstand van 2448 mijl (bijna 4000 km). Er werden hiervoor geen nieuwe wegen aangelegd. Bestaande wegen werden gebruikt om die dan onder hun nieuwe naam op kaarten en wegwijzers aan te duiden. Bij de oprichting van Route 66 was slechts een gedeelte van de weg verhard. Dit zorgde ervoor dat de weg volgen nog een echt avontuur was.
Zolang Route 66 actief was, werd regelmatig de weg verbeterd, verhard, rechtgetrokken en omgeleid, weg van de centra van steden en dorpen die de steeds groeiende verkeersstroom niet de baas konden. Wegwijzers en kaarten verwezen telkens naar de meest recente versie van Route 66. Maar de oude weg bleef bestaan, soms voor lokaal gebruik, soms gewoon verlaten. We noemen deze verschillende versies “alignments”.
De jaren 30
Doordat de "Dust Bowl" veel landbouwgebied onbruikbaar maakte, gebruikten veel families Route 66 om in Californië op zoek te gaan naar een nieuw leven.
1937
Route 66 wordt verlengd van het centrum van Los Angeles naar Santa Monica, onder andere omdat de nadruk verschuift van transport van goederen naar het transport van mensen voor ontspanningsdoeleinden.
1938
Route 66 is eindelijk verhard van begin tot eind.
1940
De Arroyo Seco Freeway is de allereerste stedelijke snelweg in de Verenigde Staten. De snelweg loopt van Pasadena naar Los Angeles en draagt de Route 66 naam.
WOII
Tijdens de tweede wereldoorlog maakte het Amerikaanse leger uitvoerig gebruik van Route 66 om materiaal te transporteren in het gevecht tegen de regimes in Duitsland en Japan.
1956
President Eisenhower had de voordelen van de Duitse Autobahn opgemerkt bij de tweede wereldoorlog en heeft het “Interstate” netwerk van snelwegen gecreëerd. Deze Interstates zullen uiteindelijk Route 66 vervangen voor het langeafstandsverkeer .
1984
Williams, AZ is het laatste Route 66 stadje waar het verkeer wordt omgeleid naar de snelweg.
1985
Op 27 juni 1985 wordt Route 66 geschrapt uit de lijst van U.S. Highways.
Rebirth
Route 66 wilde echter niet sterven. Doorheen de jaren werd het zelfs een bestemming op zich, en niet alleen een weg die naar een bestemming leidt. Dit is vooral dankzij allerlei mensen en groeperingen die Route 66 proberen te bewaren voor de volgende generatie. Een pioniersrol hierin was weggelegd voor Angel Delgadillo, een barbier uit Seligman, AZ, die de eerste moderne Route 66 Association creëerde om zijn stadje te promoten bij de toeristen.